Øjenøvelser

Øjenøvelser

Formålet med alle øvelserne er at forbedre synet ved at afslappe øjnene.

Det betyder ikke, at man kan bruge sine øjne for meget,
Folk med normalt eller godt syn anstrenger ikke sine øjne, da selve det at se er en passiv proces. Folk med dårlige øjne bruger generelt deres øjne forkert, de modvirker (ved brug af energi) enten bevidst eller ubevidst øjnenes naturlige måde at se på, hvilket bevirker en anstrengelse af øjnene, som kendes ved blandt andet trætte øjne, spænding i øjnene og/eller hovedpine.

Derfor er det vigtig, når du laver de forskellige øvelser, at du slapper af og ikke bruger energi på at tvinge dine øjne til at se.

For at få det bedste udbytte af øvelserne er der nogle få regler, som du bør følge:

Lav dine øvelser hver dag. Hvis du er afslappet, kan de kun gavne dit syn.

Stop med at lave en øvelse, som enten er for svær, eller som du bliver nødt til at anstrenge dig for at udføre. Gå videre til den næste øvelse

Øvelsen med at dække øjnene med hænderne og huske sort bør anvendes hver gang, du føler den mindste form for anstrengelse eller træthed under de andre øvelser.

Lav aldrig øvelserne hvis du er syg, træt, sulten, ophidset, nedtrykt eller under påvirkning af alkohol.

Lav aldrig en øvelse, som du ikke er sikker på, hvordan du skal udføre.

Tving aldrig dine øjne til at stirre for at se noget tydeligt. Des mere tvangfrit og afslappet du udfører øvelserne, des bedre resultat vil du opnå.
Selve kvaliteten af synet svinger i løbet af dagen – også for folk med normalt syn. Folk med dårligt syn oplever det samme. Lad dig derfor ikke afskrække eller blive nedtrykt, hvis forbedringerne den ene dag er mindre end dagen før, eller du ser dårligere end dagen før. Fortsæt blot med dine øvelser dagligt.

Gennemgå alle øvelserne først. Derefter kan du vælge den, du bedst kan lide. Forsæt med øvelsen indtil du er fortrolig med den. Så kan du begynde på den næste, osv.
Glæd dig hvis du opnår en bedring allerede første dag, men bliv ikke skuffet hvis der går nogle uger, før du mærker en bedring.

Jeg har aldrig hørt om nogen, der har taget skade af øjenøvelser. Hvis du er i tvivl, om det er gavnligt for dig, vil jeg anbefale, at du taler med en læge, før du begynder.

Håndfladeberøring
Denne øvelse er en meget grundlæggende øvelse, der dels bruges som en hel øvelse i sig selv og dels bør anvendes, hvis du oplever anstrengelse ved at udføre andre “Øjen Tai Chi øvelser”. Øvelsen kan ligeledes bruges imod hovedpine, andre smerter og trætte øjne efter læsning.

Øvelsens formål: at afslappe sindet og tilvejebringe fuld afslappelse af øjnene.

Farven sort er fravær af alt lys, og der er derfor ingen påvirkning af øjnene, hvis en person ”ser” 100% sort. Derfor er første trin i øvelsen at lukke øjnene og dække dem med hænderne. Meget få mennesker vil første gang, de gør dette, opleve 100% sort. Dette skyldes at sindet laver billeder. Derfor er næste trin i øvelsen at huske på noget sort. Grunden til at man skal huske på noget sort er, at det er samme farve (fravær af farve), som sindet ville have hvis det var 100% afslappet.
Sort er sort, der er ingen nuancer af sort. Sort er sort, om det man ser på er stort eller småt, tæt på eller langt væk. Man kan kun huske sort i den grad, man er i stand til at se noget sort. Hvis du ikke kan se noget helt sort, så kan du enten se på det i bedst mulige afstand, eller du kan bruge noget andet der er sort fra din hukommelse (en sort hat, sort rum, etc.). Du kan også forestille dig, at du maler øjenlågene sorte bagpå.

Ved at bruge den valgte sorte genstand, vil du opdage, at efterhånden som du laver øvelsen, bliver det sorte mere sort, hvilket giver bedre afslappelse, som så igen bevirker en bedring af at se sort. Når sindet er 100% afslappet, er øjnene 100% afslappet.

De simple trin for håndfladeberøring er:

Se på noget perfekt sort – nogle mennesker foretrækker at huske noget sort. Det er helt i orden.

Dæk øjnene fuldstændig med dine håndflader uden at berøre øjenæblerne. Pas på, at der ikke slipper noget lys ind.

Husk noget perfekt sort – og gør det uden anstrengelse.
Lav øvelsen indtil du er fuldkommen afslappet.

Håndfladeberøringen kan ligeledes bruges til at teste, om du er afslappet. Kun når du er afslappet, kan du huske sort korrekt. I begyndelsen kan du vælge at se på et sort bogstav fra synstestkortet, lave øvelsen, se et kort øjeblik på kortet igen (som ved en blinken), for derpå at lave øvelsen igen, osv. Meget ofte bliver synet bedre ved dette (du kan se bogstaverne tydeligere og tydeligere).

Når som helst du føler den mindste smule anstrengelse ved at udføre andre øvelser, eller hvis du føler, at øjnene bliver trætte af at arbejde eller læse, bør du udføre denne øvelse for at afslappe dem.

Akkommoderings-øvelsen
Akkommodering betyder, at øjnene stiller skarpt. Denne øvelse træner i at se skarpt med afslappede øjnene

Formål: At genoptræne evnen til at akkommodere og at se afslappet på ting.

Teori: Menneskets øjne er bygget således, at når man ser på noget, som er længere væk end 5-6 meter, er øjnene afslappede (hos mennesker med normalt syn), og når man kigger på noget tættere på, bruges øjenmusklerne til at ændre øjenlinsens form til at stille skarpt. Dette er set ud fra den almindelig fysiologiske antagelse, at det er linsen, som er værktøjet for akkommodering. Set ud fra Bates er det ikke linsen, men derimod de tværgående eksterne øjenmuskler, som forårsager akkommoderingen ved at forlænge eller afkorte øjeæblets længde, ligesom i et kamera. Øvelsen virker lige meget hvilket af de to synspunkter, man vælger.
Øjnene hos folk med dårligt syn er næsten aldrig afslappede. Øvelsen tilstræber først ”at bruge øjenmusklerne” og derefter ”ikke at bruge øjenmusklerne” for på denne måde at opnå en afslappet tilstand, for at stimulere øjnene og dermed opnå et bedre syn.

Hold den ene af dine pegefingre ud foran dig, på ca. 20 cm afstand, så du ser den så godt som muligt. Se på din finger.
Se dernæst på en genstand længere væk fra dig (et træ, et hus, eller hvad du nu vil). Helst længere væk end 5 meter, selvfølgelig afhængigt af hvor godt dit syn er.
Gentag 1 og 2, afslappet og uden at stirre. Se først på fingeren (tæt på) og dernæst genstanden langt borte.
Det er vigtigt ikke at anstrenge øjnene. Man kan ikke skade øjnene ved at se på noget tæt på. Lav øvelsen afslappet, men skulle du begynde at føle anstrengelse, så brug håndfladeøvelsen (øvelse 1) med at huske sort, indtil du er afslappet.

Mange vil i starten føle, at øjnene ligesom skal bruge lidt tid på at slappe af, når de ser på en genstand, som er længere væk fra dem. Øvelsen er færdig, når du afslappet uden anstrengelse og helt naturligt kan se på din finger, og dernæst på en genstand længere væk uden ubehag eller længere tids tilpasning.

Store øjenbevægelser
Denne øvelse er en gammel kinesisk øvelse for at styrke musklerne, som styrer øjnenes bevægelser, samt øge kredsløbet til øjnene. Det er en af de øvelser, kinesiske skolebørn bruger for at styrke øjnene.

Formål: At styrke øjnenes bevægelsesmuskler, genindlære øjnenes naturlige måde at se på, samt øge kredsløbet til øjnene.

Teori: Det er øjets eksterne muskler, der ligger til grund for øjets evne til at stille skarpt. Hos mennesker med normalt syn, har disse en naturlig svingende og skiftende bevægelse. Mennesker med dårligt syn har ikke denne naturlige bevægelse af øjnene.

Øvelsen tager ca. 10 minutter. Det er ikke vigtigt, at du prøver på at se klart, mens du udfører bevægelserne. Det er meget vigtigt, at alle bevægelserne bliver udført langsomt og roligt. Hold hovedet stille og kig lige ud, mens du udfører øvelsen. Det er kun øjnene, du må bevæge. Du kan evt. bevæge en finger ca. 30 cm foran dig, og følge fingeren med øjnene. Husk at bevæge øjnene meget langsomt.

Aku-tryk
I denne øvelse, stimulerer man de lokale akupunktur punkter, der ligger omkring øjnene med fingrene. En teknik som er almen virkende for alle øjensygdomme. Desuden er øvelsen god til forebyggende behandling af øjnene. Dette er en meget vigtig øvelse.

Øvelsens formål: At genoprette normalt syn og forebygge øjenlidelser.

Teori: I starten af 1970erne blev denne minuts-lange øjenøvelse introduceret i alle folkeskoler i Kina. Børn i hele Kina blev opmuntret til at lave denne øvelse to gange om dagen: morgen og aften. I stedet for at anvende nåle, anvendes Aku-tryk (akupressur), hvilket betyder, at man med fingerspidserne masserer punkterne ganske let. Kliniske undersøgelser over en årrække har klart bevist, at denne øvelse er brugbar både behandlingsmæssigt og forebyggende. Den oprindelige øvelse har vi udbygget ved blandt andet at inkludere et punkt, som findes på håndryggen, mellem tommel og pegefinger. Punktet hedder “Hegu” og kaldes også for “Den Store Eliminator”, da punktet er et af de mest smertestillende punkter på kroppen. Hegu bruges også til behandling af hovedpine og andre smerter i ansigtet.

Lav øvelsen én gang hver morgen og aften:

Først lokaliseres punktet Hegu, ved at samle venstre tommel- og pegefinger. Det højeste punkt på musklen mellem dem er Hegu. Derefter åbner man hånden til en afslappet position, og sætter spidsen af sin højre tommelfinger på punktet. Aku-trykket foregår ved, at man presser tommelfingeren ned i kødet og foretager små cirkelrunde bevægelser. Lav 10 bevægelser og let trykket i en kort pause. Gør det derpå igen, i alt 3 gange.

Lokaliser og anvend aku-tryk på de nedenfor anviste punkter i anførte rækkefølge. Alle punkter skal behandles ved, at du tæller til ti og holder en kort pause, for derpå at gøre det igen i alt 3 gange.

Aku-trykket udføres omkring højre og venstre øje på samme tid uden at berøre øjnene. Tryk aldrig hårdere, end at du let kan holde det ud.

De fleste mennesker er klar over, når de har fundet det rigtige punkt, da det mærkes som mere følsomt, som en mild smerte eller snurren. Specielt punkt A og D er følsomme, hvis der er noget i vejen med øjnene.

Punkt A findes direkte over øjenkrogen ved næsen, for enden af øjenbrynet. Spidsen af tommelfingrene bruges til Aku-trykket. Ved resten af punkterne kan tommel- eller pegefingre bruges.

Punkt B findes 2-3 millimeter over den indre øjenkrog. (mod næsen)

Punkt C er direkte under punkt D, i højde med næsefløjens underkant.

Punkt D er midt på den nedre kant af øjenhulen, hvor der er en lille hulning.

Punkt E ligger midt mellem punkt D og den ydre øjenhulekant.

Punkt F ligger ca. en tommelfingerbredde fra den ydre øjenhule i en lille fordybning.

Punkt G ligger i fordybningen ved øjenbrynets ydre kant.

Punkt H ligger midt på øjenbrynet lige over, hvor der er en lille hulning på den øvre øjenhulekant.

Gnid dine håndflader kraftigt mod hinanden, indtil de bliver varme. Dæk derpå øjnene med hule håndflader, uden at øjnene berøres. Fingrene krydser med højre over venstre og hviler på panden. Gentag 3 gange i alt.

Til sidst masseres knoglekanten blidt rundt om øjnene med let cirklende bevægelser af de tre midterste fingerspidser. Start fra næseryggen (Punkt B), op og henover øjenbrynene, ud over tindingerne, langs øjenhulernes nedre kant, tilbage til punkt B. Gentag i alt 10 gange.

Central Fokusering
Denne øvelse er kun for patienter med et rimeligt centralt syn, altså ikke for patienter der ser meget dårligt. Når dit syn bliver bedre, kan du inddrage øvelsen. Indtil da, kan du lave nogle af de andre øvelser.
Øvelsen kan hjælpe dig til at se det tydeligt, som du ser på (central fokusering). Folk med dårligt syn ser oftest det bedst, som de ikke ser på, og det dårligst, som de ser på.

Teori: Den del af øjet, som vi bruger til at se skarpt med, kaldes den Gule Plet. I midten af denne er der et lille område, hvor vi ser mest skarpt. Det er ligeledes den gule plet, som giver vores farvesyn. I stedet for at se med centrum af den gule plet (kaldet at se med central fokusering) så ser folk med dårligt syn, i højere eller mindre grad, med et område længere væk fra det skarpsynede centrum af den gule plet ( det kaldes at se med excentrisk fokusering). Rent praktisk betyder dette, at folk med dårligt syn altid ser mere eller mindre ved siden af det, som de prøver at se på. Med andre ord, de ser det bedst, som de ikke ser på, og det dårligst, som de ser på.

Mens øvelsen laves, er det vigtigt ikke at stirre eller anvende energi på at se klart og tydeligt. Tricket er ikke at prøve at se det hele lige klart på en gang, men at søge at se en mindre og mindre del klart ved at se direkte på det, som du ønsker at se. Det er en udmærket ide at forestille dig, at det du ikke ser på, er mere uklart end det, du ser på. At se noget klart og tydeligt er i meget høj grad en kombination af forestillingsevne, hukommelse og det at se små områder af helheden meget klart. Så forestil dig, at det du ikke ser på, er mere uklart end det, du ser på.

Under øvelsen bruges et øjentestkort, men skulle det være for småt kan en eller anden genstand (en vase, et skab, en stol, etc.) bruges, indtil nok central fokusering er genvundet.
Med mellemrum er det en god ide at anvende håndfladeberørings-øvelsen. Under alle omstændigheder skal den bruges, hvis du føler den mindste form for anstrengelse.

Sæt to genstande ved siden af hinanden, fx to kopper, foran dig på et bord i den afstand, hvor du kan se dem bedst. Lav afstanden mellem de to kopper så stor, at når du ser på den ene kop, så bliver den anden utydelig. Læg mærke til, at den genstand du ser på bliver tydeligt og den genstand, som du ikke ser på, bliver utydeligt.

Når du har let ved at gøre det på den første afstand, så gør afstanden imellem genstandene kortere og udfør øvelsen igen. Jo bedre du bliver, des kortere afstand behøver du mellem genstandene. Afstanden må ikke være kortere, end du kan se den genstand klart (så godt som muligt), som du ser på, og genstanden, som du ikke ser på, uklart.
Når du kan have de to genstande ved siden af hinanden og se den ene klart, mens den anden er uklar, er dette trin overstået. Ved meget dårligt syn kan du bruge to lyskilder, fx to tændte stearinlys.

Se på det store bogstav på øjentestkortet. Se den del af bogstavet, som du ser på, klarere end den del, som du ikke ser på. Når du kan se toppen af bogstavet klart og samtidigt med se bunden uklart, så gå til den næst linie og udfør dette trin.

Det er vigtigt, at du ser den del bedst, som du ser på, og den del dårligst, som du ikke ser på.
Se på forskellige bogstaver, indtil du kan opretholde central fokusering på den nederste linie.
Da der ikke er nogen grænse for, hvor godt ens syn kan blive – jo bedre central fokusering, des mindre en del ser man helt klart – kan du gå videre med at læse små skrifttyper selv under svag belysning – det kan du kun gøre, hvis du er afslappet og anvender central fokusering.

Hvis du vil lære flere øjenøvelser, kan du læse mere om dem i bogen.